اتوماسیون در صنعت نساجی

//اتوماسیون در صنعت نساجی

اتوماسیون در صنعت نساجی

امروزه برای موفقیت در صنعت نساجی، کارخانه‌ها باید طیف چالش برانگیزی از الزامات اساسی، از جمله گردش کار برای تولید بهینه، خروجی با کیفیت بالا، عملیات مقرون به صرفه و تحویل به موقع را برآورده کنند و در راستای آن اتوماسیون در طول کل زنجیره فرآیند، یک تلاش محوری است. اصطلاح اتوماسیون به عنوان استفاده از تجهیزات و ماشین آلات برای کمک به تولید آسان‌تر و کارآمدتر تعریف می‌شود. صنعت نساجی، که قرن‌ها در زندگی انسان وجود داشته است، با ظهور اتوماسیون پیشرفت‌های زیادی کرده است. اتوماسیون در صنعت نساجی تولید انواع نخ، پارچه، لباس، فرش و منسوجات بی‌بافت را آسان‌تر کرده است.

مزایای اتوماسیون در صنعت نساجی

  1. افزایش بهره‌وری: اتوماسیون با حذف یا کاهش کار نیروی انسانی، احتمال خطای انسانی، کاهش راندمان به دلیل خستگی افراد و وقفه‌های احتمالی را کاهش می‌دهد و از این‌رو باعث افزایش کارایی فرآیند و بهره‌وری می‌شود.
  2. افزایش گردش موجودی: با افزایش بهره‌وری سیستم، گردش مواد نیز افزایش می‌یابد. با عملیات دستی، مواد خام و محصولات میانی فرآیند تولید باید بیشتر منتظر بمانند تا به محصول نهایی تبدیل شوند. با اجرای اتوماسیون، گردش موجودی افزایش یافته است.
  3. افزایش سرعت تولید: افزایش بهره‌وری سیستم و افزایش گردش موجودی باعث افزایش سرعت تولید محصول نهایی می‌شود.
  4. بهبود کیفیت: اتوماسیون منجر به کاهش میزان خطای نیروی انسانی شده و منجر به تولید محصولات با نقص کمتر و بهبود کیفیت می‌شود.
  5. کاهش تنوع در کیفیت محصولات و کاهش تولید محصولات با درجه کیفی مختلف: با کاهش مشارکت نیروی انسانی، تنوع کیفی محصولات تولید شده توسط آن‌ها و تولید محصولات در گروه بندی طبقات مختلف کیفیتی را کاهش می‌یابد.
  6. جایگزینی کارهای تکراری و یکنواخت: اکثر تولیدکنندگان پوشاک از سیستم باندل پیشرونده (PBS) تولید استفاده می‌کنند. در PBS یک کارگر کار خاصی را انجام می‌دهد و به دیگری منتقل می‌کند. از این رو کار برای کارگر تکراری و یکنواخت می‌شود. این مورد می‌تواند منجر به خستگی و کاهش کارایی شود. با این حال، اتوماسیون می‌تواند به جلوگیری از این موارد کمک کند زیرا همه این کارهای تکراری توسط دستگاه انجام می‌شود.
  7. انجام کارهایی فراتر از توان انسانی: اتوماسیون قادر به انجام اموری است که مهارت‌های بالایی از نظر سرعت، دقت و نیروی انجام دارد که فراتر از انسان است.
  8. ایجاد شرایط کار ایمن‌تر: با انجام کارها توسط اتوماسیون یا به کارگیری ماشین آلات در محیط‌های خطرناک شرایط کاری ایمن‌تری فراهم می‌گردد.

معایب اتوماسیون در صنعت نساجی

  1. هزینه اولیه نصب: هزینه اولیه نصب ابزار و تجهیزات خودکار بالا است و هزینه سرمایه گذاری ممکن است زمانی سودمند باشد که اتوماسیون برای بسیاری از محصولات در یک دوره قابل اجرا باشد.
  2. هزینه تحقیق و توسعه: برخی تجهیزات اتوماسیون ممکن است هزینه تحقیق و توسعه زیادی برای سازمان ایجاد کند.
  3. بروز خطا در تغییرات فوری: از آنجایی که سیستم‌های خودکار دارای هوش مصنوعی هستند، زمانی که تغییر غیرمنتظره‌ای نسبت به عملکرد عادی وجود دارد، ممکن است با خطا مواجه شوند.
  4. هزینه بالای تعمیر و نگهداری: تجهیزات خودکار به قطعات یدکی ویژه نیاز دارند تا افراد ماهر تعمیر و نگهداری را انجام دهند. از این رو، هزینه مراقبت و نگهداری در مقایسه با ماشین آلات معمولی بالاتر خواهد بود.
  5. تأخیرهای غیرمنتظره تولید: این وضعیت زمانی به وجود می‌آید که تجهیزات خودکار دچار نقص یا از کار افتادن شوند. از آنجایی که تعمیر تجهیزات اتوماتیک زمان بیشتری می‌برد، تاخیر در تولید وجود خواهد داشت. در صورت خرابی یا عدم کارکرد تجهیزات اتوماتیک، کل خط تولید آسیب می‌بیند.

اهداف

هر سازمان با توجه به شرایط و اهداف خود می‌تواند در قسمت‌های مختلف خط تولید از اتوماسیون استفاده نماید. با وجود همه‌ی مزایا و معایب، اتوماسیون می‌تواند به شرکت‌های نساجی در این زمینه‌ها کمک ‌کند:

  • رفع نیازهای جدید
  • بهبود راه حل‌های استفاده از منسوجات بازیافتی
  • افزایش بازدهی مراحل مختلف تولید نخ و پارچه
  • ساده‌سازی فرآیند دوخت
  • تسریع کنترل کیفیت محصول
  • کاهش هزینه‌های کلی تولید

از ابزار اتوماسیون مورد استفاده در صنعت نساجی می‌توان به سیستم داف اتوماتیک در برداشت بوبین‌های پر شده در تولید نخ، سیستم نخ‌کشی اتوماتیک در چله پیچی، سیستم کنترل کشش نخ تار، سیستم طراحی الگو، برش و دوخت در تولید پوشاک اشاره نمود.

  • اتوماسیون در صنعت نساجی-اتوماسیون نساجی-اتوماسیون در صنایع نساجی-دستگاه نساجی-نخ پلی استر-نخ ترویرا-تولیدکننده نخ پلی استر
توسط |2023-07-17T11:33:31+03:30ژوئن 13th, 2023|مقالات|بدون ديدگاه

درباره نویسنده:

ثبت ديدگاه