تاثیر زلزله اخیر بر صنعت نساجی ترکیه

//تاثیر زلزله اخیر بر صنعت نساجی ترکیه

تاثیر زلزله اخیر بر صنعت نساجی ترکیه

زلزله اخیر در ترکیه

ترکیه در این ماه شدیدترین زمین لرزه به قدرت 7.8 ریشتر در بیش از 100 سال اخیر را تجربه کرده است. تعداد قربانیان در ترکیه و سوریه بیش از 45000 نفر است. رئیس جمهور ترکیه در 10 استانی که به شدت آسیب دیده‌اند وضعیت فوق العاده سه ماهه اعلام کرد. سرمای هوا و یخبندان در این منطقه شرایط را بدتر کرده است. بیش از 13.5 میلیون شهروند در مناطق مختلف ترکیه تحت تاثیر این زلزله قرار گرفته‌اند. در این مقاله به بررسی تاثیر زلزله بر صنعت نساجی ترکیه می‌پردازیم.

سوابق صنعت نساجی در ترکیه

بخش نساجی و پوشاک ترکیه نیز با تاثیر این فاجعه مواجه خواهد شد. زیرا این بخش یکی از بزرگترین بخش‌های درآمدزا در اقتصاد ترکیه است. به طور متوسط ​​7 درصد تولید ناخالص داخلی را در طول سال‌های اخیر و سهم 16 درصدی از کل اقتصاد را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر این، ترکیه یکی از منابع اصلی تولید و تامین منسوجات و پوشاک در جهان و دومین منبع بزرگ صادرات منسوجات و پوشاک به کشورهای اتحادیه اروپا است. صادرات نساجی و پوشاک ترکیه در سال 2022 معادل 35.25 میلیارد دلار بوده است. ترکیه در بخش پوشاک و منسوجات خانگی رقابت قوی در بازار جهانی دارد. صنعت پوشاک ترکیه با سهم 3.7 درصدی، ششمین تامین کننده بزرگ در جهان است. جدول زیر سهم ترکیه در صنعت نساجی و پوشاک کشورهای اروپایی را نشان می‌دهد.

صادرات بخش نساجی ترکیه-تاثیر زلزله اخیر بر صنعت نساجی ترکیه-نساجی ترکیه-شهر نساجی ترکیه-نخ پلی استر-نخ فیلامنتی-صنعت نساجی-نخ ترویرا-زلزله ترکیه

تاثیرات

انتظار می‌رود که زلزله در ماه‌های آینده بر صادرات نساجی و پوشاک ترکیه تأثیر بگذارد. به دلیل تخریب جاده‌ها و آسیب ساختاری بندرها (مانند بندر اسکندرون در جنوب ترکیه) زنجیره تامین تحت تاثیر قرار گرفته و حرکت کامیون‌ها در داخل و اطراف منطقه مختل شده است. علاوه بر صادرات، پیش بینی می‌شود زلزله بر مصرف داخلی منسوجات و پوشاک در داخل ترکیه هم تاثیر بگذارد.

ترکیه همچنان یک منبع مهم برای برندها و خرده فروشان است و محصولات نساجی با کیفیت برتر و دانش فنی در آن نمایندگانی برای توسعه صادرات دارند. زلزله اخیر ترکیه بر بخش‌های تولید و لجستیک تاثیر زیادی گذاشته است، تولیدکنندگان ممکن است برای واردات با کشورهای دیگر همکاری کنند و این قضیه باعث کاهش سهم ترکیه در تامین منسوجات اتحادیه اروپا، بریتانیا و ایالات متحده شود وسایر تامین کنندگان نساجی و پوشاک از چین، هند، ویتنام و بنگلادش جایگزین ترکیه گردند.. همچنین چین، ویتنام و بنگلادش از تجارت معاف از گمرک با اتحادیه اروپا برخوردار هستند. بنابراین، وضعیت فعلی ترکیه ممکن است الگوی تجارت جهانی منسوجات را تغییر دهد و سهم بازار کشورهای دیگر را در اتحادیه اروپا افزایش دهد.

ترکیه بیش از 50 درصد از کل صادرات نساجی و پوشاک را به کشورهای اتحادیه اروپا دارد. در سال 2022، 20.64 میلیارد دلار منسوجات و پوشاک به اتحادیه اروپا صادر کرد که 25.60 درصد بیشتر از 16.44 میلیارد دلار در سال 2020 بود. در مقابل، سهم صادرات منسوجات و پوشاک چین به اتحادیه اروپا بیش از 14 درصد کاهش یافت. این کاهش عمدتاً به دلیل سیاست‌های کووید-19 در چین بود. اما اکنون با باز شدن بازار چین و شرایط فعلی ترکیه، چین احتمالاً سهم بازار خود را در کشورهای اتحادیه اروپا باز پس خواهد گرفت.

موارد قابل توجه

اما باید توجه کرد که این اولین بار نیست که ترکیه دچار زلزله می‌شود. به عنوان مثال، پس از زلزله 1999، صادرات پارچه و پوشاک ترکیه برای اولین بار در تقریباً سی سال گذشته کاهش یافت. تاثیراتی که زلزله در فوریه 2023 بر صنعت نساجی و پوشاک ترکیه گذاشت هنوز به طور کامل شناخته شده نیست.

به صورت کلی ترکیه در حال حاضر با کاهش شاخص‌های اقتصادی مواجه است که ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی انرژی، همه‌گیری کووید-19 و جنگ روسیه و اوکراین است. لیر در سال 2022 تقریباً 30 درصد از ارزش خود را در برابر دلار از دست داد و به شدت به قدرت خرید مردم ترکیه آسیب وارد کرد. ذخایر ارزی ترکیه نیز در سال‌های اخیر کاهش یافته است و احتمال دارد زلزله اخیر این بحران اقتصادی را بیشتر کند.

تاثیر زلزله اخیر بر صنعت نساجی ترکیه-نساجی ترکیه-شهر نساجی ترکیه-نخ پلی استر-نخ فیلامنتی-صنعت نساجی-نخ ترویرا-زلزله ترکیه

 

 

مجموعه آقای نخ تولیدکننده انواع نخ فیلامنتی و میکروفیلامنتی است که محصولات خود را به خارج از کشور نیز صادر می‌نماید.

توسط |2023-07-17T10:53:22+03:30فوریه 21st, 2023|مقالات|بدون ديدگاه

درباره نویسنده:

ثبت ديدگاه