تاثیر سطح مقطع فیلامنت بر خواص نخ فیلامنتی

//تاثیر سطح مقطع فیلامنت بر خواص نخ فیلامنتی

تاثیر سطح مقطع فیلامنت بر خواص نخ فیلامنتی

ویژگی‌های ساختاری مختلفی مانند تعداد فیلامنت‌ها، شکل سطح مقطع آن‌ها و نمره (ظرافت) نهایی در طول فرآیند تولید نخ فیلامنتی پلی استر مهم بوده و بر خواص آن و محصول نهایی موثر خواهند بود. در میان این ویژگی‌ها شکل سطح مقطع فیلامنت و الیاف از اهمیت قابل توجهی برخوردار است که در این مقاله بررسی می‌شود. با تغییر شکل سطح مقطع فیلامنت‌ها در هنگام تولید می‌توان ویژگی مورد نظر را به محصول اضافه نمود. از این طریق می‌توان محصولات جدید با خواص بهبود یافته تولید کرد. سطح مقطع فیلامنت‌ها به صورت دایره یا چند ضلعی (سه ضلعی یا مثلثی، چهار ضلعی یا مربعی، پنج ضلعی و بیشتر یا ستاره‌ای) می‌باشد. تعدادی از سطح مقطع‌های مختلف در شکل نشان داده شده است.

تاثیرات

شکل سطح مقطع فیلامنت بر خواص مختلف از جمله درخشندگی، استحکام، نایکنواختی جرمی‌و عبوردهی هوا تاثیرگذار است. هر کدام از این ویژگی‌ها بر خواص دیگری از نخ و پارچه موثر خواهند بود. استفاده از فیلامنت‌های با سطح مقطع گرد باعث ایجاد سطح مات در نخ می‌شود در حالی که استفاده از سطح مقطع مثلثی، به دلیل انعکاس نور از وجه‌های مختلف مثلث مانند منشور عمل کرده و درخشندگی بیشتری ایجاد می‌کند. شکل سطح مقطع الیاف بر میزان فضای خالی در نخ بسیار موثر می‌باشد. استفاده از سطح مقطع‌هایی که در عین ایجاد ظرافت (نمره) مورد نظر برای نخ، فضای خالی مناسبی برای عبور و انتقال هوا ایجاد نماید، باعث بهبود خواص عایق حرارتی نخ می‌شود. همچنین توپر شدن سطح مقطع نخ (برای مثال استفاده از سطح مقطع دایره یا مربع) می‌تواند باعث افزایش میزان یکنواختی جرمی‌نخ شده و سایر خواص مربوط به آن را بهبود بخشد.

کاربرد

نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که تغییر شکل مقطع فیلامنت‌ها می‌تواند ابزار قدرتمندی برای مهندسی پارچه باشد. برای مثال خاصیت راحتی و عایق حرارتی پارچه از ویژگی‌های کلیدی آن می‌باشد. این ویژگی‌ها علاوه بر خصوصیات هندسی پارچه نظیر طرح بافت و تراکم، متاثر از سایر ویژگی‌های نخ است. برخی از خصوصیات نخ با تغییر شکل سطح مقطع الیاف می‌توان آن را بهبود بخشید. همچنین ویژگی‌های ساختمانی نخ بر روی زیردست پارچه (نرمی‌و زبری سطح پارچه) تاثیرگذار است. در ساخت قطعات کامپوزیت پلیمری، برای اینکه جز تقویت شونده (رزین) به خوبی و به طور همگن در کنار جز تقویت کننده (الیاف، نخ یا پارچه) قرار بگیرد، کانال‌های نفوذ و مجراهای عبور رزین بسیار حائز اهمیت است. با توجه به تغییراتی که در ساختمان نخ با تغییر سطح مقطع فیلامنت‌ها ایجاد می‌شود می‌توان این میزان را تغییر داد و کنترل کرد.

برای آشنایی بیشتر با نخ فیلامنت پلی استر کلیک نمایید.

سطح مقطع فیلامنت-فیلامنت چیست-فیلامنت اکستروژن-نخ فیلامنتی-فیلامنت پلی استر-نخ ترویرا-قیمت نخ پلی استر-فیلامنت ایرانی-آقای نخ

توسط |2023-07-17T10:34:25+03:30ژانویه 29th, 2023|مقالات|بدون ديدگاه

درباره نویسنده:

ثبت ديدگاه