شرایط نگهداری نخ در انبار

//شرایط نگهداری نخ در انبار

شرایط نگهداری نخ در انبار

با توجه به برنامه‌های هر سازمان همواره از زمان تولید تا مصرف نخ مدت زمانی برای نگهداری آن در محل انبار کارخانه تولیدکننده و مصرف کننده در نظر گرفته می‌شود. آن چه اهمیت دارد شرایط نگهداری نخ در محل انبار می‌باشد.

فرآیند ذخیره سازی نخ نیاز به دانش کامل مواد تشکیل دهنده و نحوه‌ی مراقبت از آن‌ها دارد. هر ماده به نوع خاصی از مراقبت نیاز دارد زیرا به چالش‌هایی که در ذخیره سازی مطرح است، واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. از جمله این چالش‌ها می‌توان به دما، رطوبت، نور خورشید، قارچ و کپک و سایر میکروارگانیزم‌ها، گرد و غبار و مدت زمان نگهداری در انبار اشاره نمود.

با توجه به جنس نخ باید دما و رطوبت محل نگهداری طوری تنظیم شود که از طرفی دمای پایین‌تر از حد استاندارد باعث خشک شدن و شکنندگی الیاف و از طرفی دمای بالاتر از آن  باعث تسریع خراب و منبسط شدن و ایجاد کپک در آن نشود. استفاده از سیستم تهویه مطبوع بسته به نوع نوع نخ نگهداری شده در انبار، به حفظ سطح رطوبت نسبی کمک می‌کند. همچنین شرایط نورپردازی، به ویژه نور مستقیم خورشید، بسیار مهم است. به دلیل آنکه ممکن است باعث تغییر رنگ و تنزل کیفیت نخ شود. بنابراین، به عنوان یک توصیه کلی، بسیار مهم است که انبار نگهداری نخ تاریک (یا با نور کم یا نور غیر مستقیم) و خنک، با دما و رطوبت بهینه باشد.

نکته حائز اهمیت دیگر در نگهداری نخ، نحوه چینش و سامان‌دهی آن می‌باشد. در رابطه با نحوه چینش می‌توان نخ‌ها را به ترتیب رنگ‌بندی، نمره، اولویت مصرف، محل مصرف (مورد استفاده در هر ماشین)، زمان خرید، نام تجاری نخ و سایر مشخصات هر سازمان در محل نگهداری سازمان‌دهی کرد.

در ادامه به بررسی موارد مهم در ارتباط با شرایط انبار در ذخیره سازی نخ پلی استر فیلامنتی اشاره می‌شود:

  • دمای حدود 20 تا  25 درجه سانتی‌گراد
  • رطوبت نسبی 60% تا 65%
  • به دور از نور و اشعه مستقیم خورشید
  • جلوگیری از نفوذ در برابر آب و گرد و غبار
  • مدت زمان نگهداری برای نخ POY حداکثر 1 سال می‌باشد. (به دلیل ساختار نیمه آرایش یافته نخ POY که مستعد تغییر بوده و باعث تغییر خواص فیزیکی و مکانیکی آن می‌شود)
  • بوبین، کارتن و پالت‌های نخ با احتیاط حمل شود تا در معرض ضربه، تغییر شکل، گرد و غبار و آب قرار نگیرد.

برای اطلاعات بیشتر از شرایط نگهداری و حمل و نقل بسته‌های نخ کلیک نمایید.

شرایط نگهداری نخ در انبار-ذخیره سازی نخ-انبار نخ-نگهداری نخ-نخ پلی استر-نخ POY-نخDTY-نخ ترویرا-نخ فیلامنتی-آقای نخ شرایط نگهداری نخ در انبار-ذخیره سازی نخ-انبار نخ-نگهداری نخ-نخ پلی استر-نخ POY-نخDTY-نخ ترویرا-نخ فیلامنتی-آقای نخ

توسط |2023-07-17T10:42:33+03:30فوریه 6th, 2023|مقالات|بدون ديدگاه

درباره نویسنده:

ثبت ديدگاه