نخ فیلامنت تابیده (Twisted/TFO)

//نخ فیلامنت تابیده (Twisted/TFO)

نخ فیلامنت تابیده (Twisted/TFO)

در این مقاله به بررسی نخ فیلامنت تابیده می‌پردازیم. فرآیند تابندگی در نخ‌های فیلامنتی پلی استر باعث افزایش انسجام فیلامنت‌ها می‌شود. منظور از تابندگی پیچاندن نخ به دور محور خود است که افزایش آن، در محدوده بهینه، باعث افزایش استحکام و بهبود زیر دست نخ می‌شود. برای آشنایی کامل با تابندگی نخ به مقاله‌ی تاب نخ مراجعه نمایید.

روش تولید

انواع نخ‌های فیلامنتی  پلی استر ITY و FDY و DTY، نخ BCF، نخ ملانژ، نخ نایلون و سایر نخ‌ها به صورت تک لا یا چند لا تحت فرآیند تابندگی قرار می‌گیرد. یکی از روش‌های متداول تولید نخ تابیده (Twisted/TFO)، استفاده از ماشین‌ تابندگی رینگ است. ماشین تابندگی رینگ شامل قفسه، بخش تابیدن نخ و بخش پیچش نخ بر روی ماسوره است که با استفاده از سیستم رینگ (یا عینکی) و شیطانک عملیات تابندگی نخ را انجام می‌دهد. در این روش نخ از روی قفسه باز شده، سپس همزمان تابیده و روی ماسوره پیچیده می‌شود.

روش دیگر، استفاده از ماشین تابندگی two for one (تو فور وان) است که به اختصار TFO و نخ حاصل نیز نخ تابیده TFO نام دارد. در این روش برخلاف روش استفاده شده در ماشین رینگ، ابتدا نخ از روی بوبین باز می‌شود و پس از اعمال تاب بر روی بوبین دیگری پیچیده می‌شود. ماشین تابندگی two for one شامل بخش‌های اصلی نگهدارنده بوبین، کشش نخ، درام و بالون‌گیر است. روش تابندگی two for one دارای قابلیت تولید ( از جمله تعداد تاب در متر) و سرعت تولید بالاتر است، از این رو بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خواص

به دلیل خواص ظاهری و زیردست نخ فیلامنت تابیده با استفاده از فرآیند تابندگی، نخ تابیده (Twisted/TFO) کاربردهای مخصوصی پیدا می‌کند. نخ تابیده در انواع پارچه‌های حریر، کرپ، چادری، لباسی، پرده‌ای و … کاربرد دارد.

ویژگی‌های نخ پلی استر فیلامنت تابیده (Twisted/TFO) تولید شده در مجموعه آقای نخ:

  • محدوده نمره: 50 تا 1800 دنیر
  • محدوده تاب: 80 تا 3000 تاب در متر

نخ فیلامنت تابیده-نخ تابیده در جدول-نخ تابیده قیمت-نخ پلی استر-نخ فیلامنتی-نخ ترویرا-نخ TFO-قیمت نخ TFO-تولید کننده نخ پلی استر-آقای نخ

توسط |2023-07-17T10:39:13+03:30فوریه 1st, 2023|مقالات|بدون ديدگاه

درباره نویسنده:

ثبت ديدگاه