نگهداری و تعمیرات بهره‌ور فراگیر TPM (Total Productive Maintenance)

//نگهداری و تعمیرات بهره‌ور فراگیر TPM (Total Productive Maintenance)

نگهداری و تعمیرات بهره‌ور فراگیر TPM (Total Productive Maintenance)

معرفی TPM

نگهداری و تعمیرات بهره‌ور فراگیر (TPM) فرآیند به حداکثر رساندن اثربخشی تجهیزات از طریق مشارکت فعال همه بخش‌های پشتیبانی با هدف بهبود بهره‌وری و بهینه سازی در دسترس بودن تجهیزات است. با استفاده از TPM افزایش عملکرد کلی حتی با تعداد محدودی از منابع قابل دستیابی است و عامل اصلی موفقیت در آن نگرش مناسب مدیریت، کارکنان تعمیر و نگهداری و اپراتورها است. تحولات TPM برای اولین بار در ژاپن مشاهده شد و تویوتا یکی از اولین شرکت‌هایی بود که گواهینامه TPM را دریافت کرد. TPM با به حداقل رساندن مشکلات غیرمنتظره‌ای که حتی در بهترین امکانات برنامه ریزی شده به وجود می‌آید و از طریق کاهش خرابی‌ تجهیزات باعث افزایش تولید و سود می‌شود.

نگهداری و تعمیرات بهره‌ور فراگیر (TPM) یک مفهوم نوآورانه در صنعت تولید است که از تعمیر و نگهداری پیشگیرانه برای اتخاذ شیوه‌های نگهداری، پیشگیری از تعمیر و نگهداری و مهندسی قابلیت اطمینان تکامل یافته است. آنچه که امروزه به عنوان TPM از آن یاد می‌شود، تبدیل به یک رویکرد مبتکرانه برای دستیابی به اثربخشی کلی تجهیزات با مشارکت اپراتورها است.

مزایای TPM

  1. تعمیر و نگهداری برنامه ریزی نشده کمتر

با نگهداری مطابق برنامه، تجهیزات بسیار خوب نگهداری می‌شوند و مشکلات پیش بینی نشده برای آن‌ها کمتر اتفاق می‌افتد.

  1. کاهش زمان توقف تجهیزات

نگهداری برنامه ریزی شده از تجهیزات به معنای خرابی کمتر آن‌هاست. با اجرای فعالیت‌های تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، رویدادهای خرابی به حداقل می‌رسد.

  1. کاهش هزینه‌های تولید

با افزایش راندمان کلی تجهیزات، هزینه‌های تولید نیز به حداقل می‌رسد. همچنین بهره‌وری بالاتر منجر به سود بیشتر و کاهش هزینه در زمان توقف و تعمیر تجهیزات می‌شود.

  1. تقویت ایمنی محل کار

از آنجا که TPM بر اساس اصول 5S ساخته شده است، محل کار به طور سیستماتیک سازماندهی و تمیز می‌شود و مشکلات و چالش‌های اساسی برای حفظ محیط کار را آشکار می‌کند.

8 رکن اصلی در پیاده‌سازی TPM

  1. استفاده از اصول 5S

ساخت یک فرآیند TPM به یک پایه قوی در قالب اصول 5S نیاز دارد. 5S یک روش سازماندهی محل کار است که در پنج مرحله اساسی زیر خلاصه می‌شود:

  • مرتب سازی ابزارها، تجهیزات و مواد و دور انداختن موارد بدون استفاده
  • نظم و ترتیب دادن به کارها برای حرکت مؤثر بین بخش‌های کاری و کاهش تحرکات غیرضروری
  • انجام نظافت لازم برای تمیز کردن محل کار
  • استانداردسازی عادت‌های ایجاد شده برای شکل‌گیری منظم و سازماندهی محل کار
  • حفظ فرآیند و اصول برای برنامه‌های طولانی مدت
  1. تعمیر و نگهداری مستقل

وظایف نگهداری و مراقبت از تجهیزات باید با افرادی که از تجهیزات استفاده می‌کنند شروع شود. توانمندسازی اپراتورها برای تعمیر و نگهداری کوچک به طور موثر به تیم‌های تعمیر و نگهداری اجازه می‌دهد تا بر روی وظایف تخصصی‌تر تمرکز کنند.

  1. بهبود مستمر

بهبود مستمر یا در اصطلاح ژاپنی کایزن از طریق تغییرات کوچک اما مستمر در فرآیندها، اثربخشی و کارایی کلی سازمان را توسعه می‌دهد.

  1. نگهداری مطابق برنامه

فعالیت‌های تعمیر و نگهداری مطابق برنامه برای جلوگیری از خرابی تجهیزات ضروری است. تعمیر و نگهداری مطابق برنامه با ارزیابی دوره‌ای وضعیت تجهیزات برای جلوگیری از خرابی‌های مکانیکی پیشگیرانه انجام می‌شود.

  1. تعمیر و نگهداری با کیفیت

برای اطمینان از رضایت مشتری، هدف فرآیندها تولید محصول بدون نقص است. استانداردهایی برای ایجاد کیفیت برتر و همچنین بررسی رعایت استانداردها باید وجود داشته باشد. هدف از نگهداری با کیفیت، شناسایی هر گونه علل احتمالی انحراف از تولید بدون نقص است.

  1. آموزش

ایده TPM این است که هر فرد سهم خود را برای کمک به بهره‌وری کلی فرآیند تولید انجام دهد. به منظور دستیابی به عملکرد بهینه و ایجاد شایستگی هر یک از اعضا، آموزش مناسب برای افزایش دانش نظری و عملی کار با ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز است.

  1. دفتر TPM

بخش اداری یک بخش کلیدی است که باید به آن توجه شود. مانند بقیه تیم‌ها و فرآیندهای تولید، عملکردهای مدیریتی و اداری نیز مشمول بهبود بهره‌وری هستند و شامل شناسایی و حذف تلفات و کمک به بهبود عملکرد کلی کارخانه است.

  1. ایمنی، بهداشت و محیط زیست

این مورد بر ایجاد یک محل کار ایمن تمرکز دارد و ماهیت آن زمانی تحقق می‌یابد که به طور فعال برای هر یک از موارد دیگر اعمال شود. اجرای موفقیت آمیز این مورد به ایجاد یک محل کار ایمن و بدون خطر کمک می‌کند.

نگهداری و تعمیرات بهره‌ور فراگیر (TPM)-مقاله نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM-صنعت نساجی-تولید کننده نخ پلی استر- نخ فیلامنتی- کیفیت نخ نگهداری و تعمیرات بهره‌ور فراگیر (TPM)-مقاله نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM-صنعت نساجی-تولید کننده نخ پلی استر- نخ فیلامنتی- کیفیت نخ نگهداری و تعمیرات بهره‌ور فراگیر (TPM)-مقاله نگهداری و تعمیرات بهره ور فراگیر TPM-صنعت نساجی-تولید کننده نخ پلی استر- نخ فیلامنتی- کیفیت نخ

توسط |2023-07-17T11:27:07+03:30می 27th, 2023|مقالات|بدون ديدگاه

درباره نویسنده:

ثبت ديدگاه